Sääntökysymyksiä

Yleistä keskustelua salibandysta.
Freak27

Re: Sääntökysymyksiä

Post by Freak27 » 28.2.2009 21:10

Tänään tuli semmoinen tapahtuma, että en tiedä menikö tuomio oikein niin kysyn miten se menee. Pelissä (runkosarja) oli panoksena finaalipaikka ja voittaja menisi finaaliin. Eli viimeinen minuutti (tilanne 1-1, ja vastustajille riitti tasuri) oli menossa pelistä niin meidän pakki nakkasi omasta päästä "roikun" vastustajan maalia kohti viimeiseen hyökkäykseen niin samassa vastustaja rupee "vaihtamaan" ja kentällä on 10 vastustajaa. Peli katkaistaan, mutta aikaa ei vissiinkään (juokseva peliaika) ja tuomio on: Yksi vastustaja jäähylle ja kiistapallo keskialueelta. Peli loppui sen alotuksen jälkeen n. 15 sec päästä. Oliko kiistapallo ja jäähy oikea tuomio? Rankkari?
-Runeboy- wrote:Kerrotko mulle mitä helvetin väliä sillä on pelaatko exelillä vai excaliburilla

zipz

Post by zipz » 28.2.2009 23:31

Tilannetta ollenkaan näkemättä, voin ehkäpä jopa vinkata että pelin sabotoiminen ja 5min ja mahdollinen rankkari, jos teidän pelaaja olisi päässyt maalipaikkaan.

Freak27

Post by Freak27 » 28.2.2009 23:54

zipz wrote:Tilannetta ollenkaan näkemättä, voin ehkäpä jopa vinkata että pelin sabotoiminen ja 5min ja mahdollinen rankkari, jos teidän pelaaja olisi päässyt maalipaikkaan.
Sinne minne se roikku olisi tod.näk. laskeutunut oli meidän 3 pelaajaa ihan lähettyvillä. Eli todennäköisesti olisi maalipaikkaan päässyt
-Runeboy- wrote:Kerrotko mulle mitä helvetin väliä sillä on pelaatko exelillä vai excaliburilla

miska_4

Post by miska_4 » 1.3.2009 14:14

Eilen sain FBC:tä vastaan 5min väkivaltaisuudesta: Kaveri oli tulossa omasta päästä pallon kanssa, meidän hyökkääjä perässä. Laitoin jalan laitaan kiinni ettei palloa saisi pelattua laitaa pitkin ylöspäin. Olin tilanteessa hieman ennen kaveria, hän juoksi suoraan minua päin, kaatui ja löi päänsä.

Onko tästä mielestänne aiheellista antaa 5min jäähyä? Olin kuitenkin tilanteessa hieman ennen häntä.
Miska Sulander #49 TPS C95

ebeli

Post by ebeli » 1.3.2009 20:50

miska_4 wrote:Eilen sain FBC:tä vastaan 5min väkivaltaisuudesta: Kaveri oli tulossa omasta päästä pallon kanssa, meidän hyökkääjä perässä. Laitoin jalan laitaan kiinni ettei palloa saisi pelattua laitaa pitkin ylöspäin. Olin tilanteessa hieman ennen kaveria, hän juoksi suoraan minua päin, kaatui ja löi päänsä.

Onko tästä mielestänne aiheellista antaa 5min jäähyä? Olin kuitenkin tilanteessa hieman ennen häntä.
Todennäköisesti tuomari katsoi sinun juosseen hänen juoksulinjalleen?
Yo Man Chicago ! (Blackhawks)

miska_4

Post by miska_4 » 1.3.2009 21:26

Luulisin, mutta kuitenkin 5min, kakkosen oisin voinut hyväksyäkin.

seepra

Post by seepra » 1.3.2009 21:29

miska_4 wrote:Onko tästä mielestänne aiheellista antaa 5min jäähyä? Olin kuitenkin tilanteessa hieman ennen häntä.
Jos olit niin "hieman ennen", ettei vastustajallasi ollut muuta vaihtoehtoa kuin törmäys (ja kuten itse kirjoitit laitoit jalan eteen - et pelannut kropallasi pelitilanneomaisesti), niin 5min on minimit. Jos puolestaan olit siinä "tunnin ennen" vastustajaa, niin ei rikettä. Et saa missään tilanteessa estää vastustajaa jalallasi, eli jos tekosi on ollut vastustajaa vastaan rangaistus on oikea (tai jopa liian pieni), jos taas olet "muuten vaan kentällä" tuollaisessa peliasennossa, niin kyseessä on törmäys. Jälkimmäinen ei liene se mitä on tapahtunut vaan kuten kirjoitit aikeesi oli juuri tehdä ko. blokki. Vaihtoehdot tuomiolle ovat myös pelirangaistus tai törkeä ottelurangaistus. Jos käytetään polvea mielestäni ilman punaista ei pitäisi selvitä taklauksesta, joka osuu.

seepra

Post by seepra » 1.3.2009 21:31

Freak27 wrote:meidän pakki nakkasi omasta päästä "roikun" vastustajan maalia kohti viimeiseen hyökkäykseen niin samassa vastustaja rupee "vaihtamaan" ja kentällä on 10 vastustajaa. Peli katkaistaan, mutta aikaa ei vissiinkään (juokseva peliaika) ja tuomio on: Yksi vastustaja jäähylle ja kiistapallo keskialueelta. Peli loppui sen alotuksen jälkeen n. 15 sec päästä. Oliko kiistapallo ja jäähy oikea tuomio? Rankkari?
Mikäli tahallinen väärä vaihto - pelin sabotointi = ottelurangaistus. Lienee riittävä, että yhtä pelaajaa rangaistaan. Jatketaan vapaalyönnillä tai rangaistuslaukauksella ellei ko. rangaistusta ole siirretty. Vaikka olisi juokseva peliaika ottelun 3 viimeistä minuuttia ovat tehokasta joka tapauksessa.

Jos kyseessä oli todella vahingossa tehty väärä vaihto, niin siitä sitten 2min ja yllämainitut pelinjatkamiset.

miska_4

Post by miska_4 » 1.3.2009 21:35

seepra wrote:
miska_4 wrote:Onko tästä mielestänne aiheellista antaa 5min jäähyä? Olin kuitenkin tilanteessa hieman ennen häntä.
Jos olit niin "hieman ennen", ettei vastustajallasi ollut muuta vaihtoehtoa kuin törmäys (ja kuten itse kirjoitit laitoit jalan eteen - et pelannut kropallasi pelitilanneomaisesti), niin 5min on minimit. Jos puolestaan olit siinä "tunnin ennen" vastustajaa, niin ei rikettä. Et saa missään tilanteessa estää vastustajaa jalallasi, eli jos tekosi on ollut vastustajaa vastaan rangaistus on oikea (tai jopa liian pieni), jos taas olet "muuten vaan kentällä" tuollaisessa peliasennossa, niin kyseessä on törmäys. Jälkimmäinen ei liene se mitä on tapahtunut vaan kuten kirjoitit aikeesi oli juuri tehdä ko. blokki. Vaihtoehdot tuomiolle ovat myös pelirangaistus tai törkeä ottelurangaistus. Jos käytetään polvea mielestäni ilman punaista ei pitäisi selvitä taklauksesta, joka osuu.
Tarkoitus oli blokata pallo, ei kaveria.

Freak27

Post by Freak27 » 1.3.2009 22:58

seepra wrote:
Freak27 wrote:meidän pakki nakkasi omasta päästä "roikun" vastustajan maalia kohti viimeiseen hyökkäykseen niin samassa vastustaja rupee "vaihtamaan" ja kentällä on 10 vastustajaa. Peli katkaistaan, mutta aikaa ei vissiinkään (juokseva peliaika) ja tuomio on: Yksi vastustaja jäähylle ja kiistapallo keskialueelta. Peli loppui sen alotuksen jälkeen n. 15 sec päästä. Oliko kiistapallo ja jäähy oikea tuomio? Rankkari?
Mikäli tahallinen väärä vaihto - pelin sabotointi = ottelurangaistus. Lienee riittävä, että yhtä pelaajaa rangaistaan. Jatketaan vapaalyönnillä tai rangaistuslaukauksella ellei ko. rangaistusta ole siirretty. Vaikka olisi juokseva peliaika ottelun 3 viimeistä minuuttia ovat tehokasta joka tapauksessa.

Jos kyseessä oli todella vahingossa tehty väärä vaihto, niin siitä sitten 2min ja yllämainitut pelinjatkamiset.
Kylä mielestäni vaihdosta juoksi yli 5 pelaajaa kentälle.

seepra

Post by seepra » 2.3.2009 11:09

miska_4 wrote:Tarkoitus oli blokata pallo, ei kaveria.
Jos teet sen jalalla ja kaveri on juoksemassa ohi pallon kanssa ja pelaat samalla myös miestä on kyseessä jalalla estäminen.

Oksis

Post by Oksis » 20.3.2009 16:28

Voiko salibandyssa tulla 2min+2min jäähyä?

Jos voi nii tuleeko sellaisesta tilanteesta jossa pelaaja hyppää ilmaan ja samalla pelaa palloa päällä?

seepra

Post by seepra » 22.3.2009 13:27

Oksis wrote:Voiko salibandyssa tulla 2min+2min jäähyä?
Jos voi nii tuleeko sellaisesta tilanteesta jossa pelaaja hyppää ilmaan ja samalla pelaa palloa päällä?
Salibandyssa yhdestä tapahtumasta tulee yksi rangaistus. Kahdesta tapahtumasta kaksi rangaistusta jne. Eli 2min + 2min on kaksi eri tapahtumaa, joista molemmista tulee pikkukakkonen. Esim. korkeasta mailasta ei voi tulla 2+2min (kuten jääkiekossa).

Hyppäämisestä ei voi antaa 2min rangaistusta, ellei siinä tapahdu muuta (esim. hyppää kaverin reppuselkään tms). Päällä pelaamisesta puolestaan ei voi tuomita muuta kuin 2min rangaistuksen. Yhdistelmästä tulee siis 2min - pelinjatkaminen on aina asia erikseen, tuostahan peli voi jatkua siirrettynä rangaistuksena (jonka jälkeen voi tulla taas mitä tahansa), vaparina tai rangaistuslaukauksena.

ebeli

Post by ebeli » 22.3.2009 13:39

seepra wrote:
Oksis wrote:Voiko salibandyssa tulla 2min+2min jäähyä?
Salibandyssa yhdestä tapahtumasta tulee yksi rangaistus. Kahdesta tapahtumasta kaksi rangaistusta jne. Eli 2min + 2min on kaksi eri tapahtumaa, joista molemmista tulee pikkukakkonen. Esim. korkeasta mailasta ei voi tulla 2+2min (kuten jääkiekossa).

Hyppäämisestä ei voi antaa 2min rangaistusta, ellei siinä tapahdu muuta (esim. hyppää kaverin reppuselkään tms). Päällä pelaamisesta puolestaan ei voi tuomita muuta kuin 2min rangaistuksen. Yhdistelmästä tulee siis 2min - pelinjatkaminen on aina asia erikseen, tuostahan peli voi jatkua siirrettynä rangaistuksena (jonka jälkeen voi tulla taas mitä tahansa), vaparina tai rangaistuslaukauksena.
Eikös kuitenkin hyppäämällä pallon haltuunottaminen ole kiellettyä ?
Yo Man Chicago ! (Blackhawks)

jryi

Post by jryi » 22.3.2009 14:46

-santsi- wrote:Eikös kuitenkin hyppäämällä pallon haltuunottaminen ole kiellettyä ?
On, se on vapaalyönnin aiheuttava rike. Kuten kenttäpelaaja maalivahdin alueella tai jalkasyötön vastaanottaminen.
Tuomarin tärkeimmät aseet ovat yllätys ja pelko. Ja punainen kortti.

Post Reply